כמה עולה ניהול פיננסי בבנק אוצר התיישבות היהודים

שטרות
תוכן העיניים

בנימין זאב הרצל הגה את הקמתו של בנק אוצר התיישבות היהודים, הבנק היהודי-ציבורי הראשון, במטרה להשתחרר מיחסם של הנדבנים היהודיים.

בהנפקה הראשונה של הבנק גויסו 250 אלף ליש"ט מכרבע מיליון יהודים מרחבי העולם.

כיום הבנק כבר אינו משמש כבנק השקעות וניהול פיננסי של השקעות בו אינו אפשרי עוד.

במאמר זה נרחיב לגבי ההיסטוריה של הבנק ומטרותיו טרם הקמת המדינה ולאחריה.

 

פרי יוזמתו של הרצל

הקמת בנק אוצר התיישבות היהודים והנפקת המניות שלו היו יוזמה של חוזה המדינה בנימין זאב הרצל, כשנה אחרי ייסוד הקונגרס הציוני הראשון בבזל. המניות נרכשו על ידי יהודים ציוניים מאירופה, במחירים נמוכים על מנת ליצור  מנוף כלכלי ופיננסי התומך במפעל הציוני. אוצר התיישבות היהודים היה התחליף של הרצל לטייקונים היהודיים של המאה ה-19.

 

אשראי במקום נדבות

הרצל טען כי חלוצי המושבות בארץ ישראל צריכים להתנהל בצורה עסקית וככאלה הם זקוקים לאשראי ולא לנדבות. הרצל האמין שהתנועה הלאומית הציונית חייבת להשתחרר מהתלות של התנועה בנדיבים. קבוצת המייסדים קיוותה בנוסף שבכסף הזה ההסתדרות הציונית תוכל לקבל היתר קבע להתיישבות יהודית ולקנות את שטחי ארץ ישראל מידי השלטונות העותומאניים.

 

גרעין שלטה של ההסתדרות הציונית

ההנפקה הראשונית גייסה 250 אלף ליש"ט שהספיקו על מנת לפתוח את הסניף הראשון של בנק אנגלו-פלסטינה, לימים בנק לאומי לישראל. גרעין השליטה בבנק אוצר התיישבות היהודים ניתן למועצה בת 100 צירי ההסתדרות הציונית. הרצל הכתיב את מבנה הבנק, מתוך הנחה שלא ניתן יהיה לקיים אספות של כלל רוכשי המניות מכיוון שאלו פזורים על פני כל הגלובוס.

 

השנים הראשונות

בשנותיו הראשונות גיבה הבנק מבחינה פיננסית את האגודות השיתופיות עם אשראי אשר מילא תפקיד מכריע בביסוסה של ההתיישבות הציונית בארץ ישראל. בשנת 1909 העניק הבנק את הערבויות גם להקמתה של העיר תל אביב. בתקופת מלחמת העולם הראשונה עזר הבנק להקים את ארגון הג'וינט לעזרת המגזרים החלשים בישוב היהודי ובמטרה להציל אותם מחרפת רעב.

 

תקופת המנדט ומלחמת העולם השנייה

במהלך תקופת המנדט הבריטי על ארץ ישראל הבנק העניק את המימון הראשוני להקמת האוניברסיטה העברית בירושלים ובתקופת מלחמת העולם השנייה הבנק סייע לענפים רבים במשק. הבנק תמך בענף ההדרים שנותק מאירופה בעקבות הלחימה, אפשר את הנחת היסודות הפיננסים לענף ליטוש היהלומים וסייע רבות גם לענף הבנייה.

 

ניהול פיננסי בבנק אוצר התיישבות היהודים

לסיכום, שעתו היפה של הבנק הייתה טרם קום המדינה ומתום המנדט הבריטי בארץ עיקר פעילותו התרכזה במסגרת בנק לאומי בישראל. עצם מעמדו של בנק לאומי כיום מעיד על חלקו המרכזי בהתגשמות חלומו של הרצל. הלאמת הבנק בשנות השמונים, לאחר משבר ויסות מניות הבנקים הפקיעה מידי מועצת נציגי ההסתדרות הציונית את שליטתה במניות בנק לאומי.

 

חברת קידום אתרים - סמל
חברת קידום אתרים

אנו חברה שיודעים לקדם אתרים ולהגיע למקום הראשון בכל נישא ובכל תחרות, החברה המובילה בתחום קידום אתרים במדינת ישראל.

לקבלת הצעת מחיר מלאו את הפרטים

מאמרים נוספים בנושא
אין מספיק תנועה באתר?
כנראה שכמה קישורים ישפרו את המצב!
מרשתת
מדריכים דיגיטליים
איך לבחור ספק אינטרנט עם מסלול משתלם

אינטרנט הפך לדבר שלא ניתן לחיות בלעדיו. מאז המצאתו בשלהי המאה הקודמת, הפופולריות של האינטרנט רק הולכת וגדלה, עד שכיום, בעולם הטכנולוגי בו אנו חיים,

תוכן מאובטח
מדריכים דיגיטליים
מתי נצטרך פתרונות מחשוב לעסק?

בכל עסק, המחשוב והרשתות תופסות לא מעט מקום. העובדה שאנחנו עובדים מול לקוחות במקומות שונים, עובדים רבים ומשלוחים דורשת מאיתנו זמינות מלאה ויכולת לעבוד בצורה

איש שיווק
מדריכים דיגיטליים
4 טיפים לבניית אתר מכירה אונליין

בעבר, אלו שרצו לקדם מוצרים, תוכן או שירות מסוים, עשו זאת באמצעים שכמעט חלפו מהעולם. קידום דרך עיתונים, פליירים ונציגי מכירות פרונטליים, פעם רק כך